Ubezpieczenia komunikacyjne

Kontrola układu hamowania – kiedy warto wymienić klocki?

Dowiedz się jak zadbać o jego sprawne działanie.

8 czerwca 2022

Są takie podzespoły i układy w samochodzie, których nie można zaniedbywać. Jednym z nich są hamulce. Odpowiadają za bezpieczeństwo nasze i innych uczestników ruchu. Trzeba o nie dbać. Wymiana klocków hamulcowych to jedna z pierwszych i podstawowych kwestii, które należy regularnie kontrolować w naszym pojeździe.

Co ile wymieniać klocki hamulcowe?

Ilu użytkowników samochodów, tyle opinii na temat tego, kiedy wymieniać klocki hamulcowe. Jedni robią to na podstawie przebiegu, inni obserwują zachowanie samochodu, a jeszcze inni udają się do warsztatu, gdzie specjalista sprawdza wszystkie parametry i na tej podstawie wydaje opinię. Należy powiedzieć, że każda z tych form jest poprawna – po prostu trzeba monitorować stan hamulców. Oczywiście, sprawa jest prosta, kiedy mamy auto, w którym zamontowano czujniki monitorujące stan zużycia klocków. Ale prawda jest taka, że większość kierowców wciąż musi bazować na własnych odczuciach.

W przypadku wymiany klocków hamulcowych na podstawie przebiegu trzeba pamiętać, że nie jest to do końca wymierna metoda. Wynika to z faktu, że każdy kierowca ma inny styl jazdy, co też nie pozostaje bez znaczenia dla zużycia konkretnych podzespołów. Jeśli więc producent mówi, że klocki należy wymieniać co 60 tys. kilometrów, należy wziąć na to poprawkę. Hamulce przy jeździe miejskiej wytrzymują maksymalnie 30 tys. kilometrów. Na trasie może ok. 50 tys. kilometrów. Wszystko więc zależy od miejsca i stylu jazdy.

Na szczęście klocki hamulcowe mają czujnik, a raczej sygnalizator zużycia. To nic innego jak blaszka, która zaczyna ocierać o tarcze hamulcowe, generując pisk. Jeśli słyszymy przez kilka dni, że przy każdym hamowaniu nasze klocki piszczą, najpewniej czas je wymienić.

Warto też regularnie przyglądać się klockom. Może to być oczywiście trudne, gdy mamy felgi stalowe, ale przy aluminiowych widać już wszystko jak na dłoni. Nie tylko zużycie jest przesłanką do wymiany. Mogą to być również niektóre uszkodzenia i awarie, do których należą m.in.:

  • przegrzanie lub spalenie surowca ciernego – najczęściej powstaje w wyniku częstego mocnego i krótkiego hamowania;
  • pęknięcie okładziny ciernej – zwykle spowodowane nieprawidłowym montażem;
  • ściąganie auta w jednym kierunku – jest efektem nierównomiernego hamowania na osi.

Nie tylko klocki – kiedy wymieniać tarcze hamulcowe?

Tarcze zużywają się zwykle dużo później niż same klocki. To nie ulega wątpliwości. Nie oznacza to jednak, że są wieczne. Podobnie jak inne elementy samochodu, one również wymagają regularnej kontroli i wymiany. Poza tym sprawne tarcze mają także wpływ na to, ile wytrzymają klocki hamulcowe.

I znów – czy patrzeć na harmonogram kilometrów? Niekoniecznie. Najlepszym pomysłem jest wymiana na podstawie stylu jazdy. Poza tym – tak w przypadku klocków, jak i tarcz – nie bez znaczenia pozostaje wielkość pojazdu. Wiadomo, że w małym aucie miejskim te elementy będą zużywać się dłużej niż w dużym i ciężkim SUVie.

Kiedy zatem wymieniać tarcze? Najlepiej co drugą wymianę klocków. Do tego podczas pierwszej wymiany klocków warto oddać tarcze do przetoczenia, czyli zdarcia rantów, które tworzą się na krawędziach tarcz. Dzięki temu klocki będą równomiernie przylegać do powierzchni. To pozwoli im skutecznie hamować i dłużej wytrzymać.

Warto korzystać z usług warsztatów, które bardzo skrupulatnie podchodzą do serwisowania układu hamulcowego. Należy wszystko dokładnie wyczyścić i nasmarować odpowiednimi środkami. Dzięki temu cały zestaw będzie pracował bez zarzutu i nie będzie problemu z tak zwanym zapieczeniem. Nie można też zapominać o regularnej wymianie płynu hamulcowego – zaleca się to robić co dwa lata.

Już milion Polaków wybrało mtu24.pl – Dołącz do nas!

Wymiana klocków hamulcowych – czy można to zrobić na własną rękę?

Zacznijmy od tego, że wymiana klocków hamulcowych w warsztacie to koszt ok. 200-300 zł za oś. Nie jest to dużo, ale mając odpowiednie narzędzia i podejście, można ten zabieg przeprowadzić samodzielnie. Potrzebujemy właściwych kluczy, WD-40, drucianej szczotki i smaru miedziowego. W ciągu godziny uporamy się z całą operacją.

Należy jednak pamiętać, że o ile sama wymiana nie jest trudna, o tyle kłopotliwe może być dobranie części. Okazuje się, że nawet w jednym modelu auta może występować kilka rodzajów hamulców. Aby zamówić właściwy, trzeba dobrać je po numerze VIN. Dopiero wtedy możemy zabrać się do pracy.

Oczywiście nie jest tak, że ściągamy koło, wyciągamy klocki, zakładamy nowe i gotowe. Przed rozpoczęciem działań należy zapoznać się z instrukcją wymiany oraz z układem hamulcowym, który znajduje się w naszym samochodzie.