Ubezpieczenia komunikacyjne

Poznaj zmiany w przepisach ruchu drogowego w 2021 roku

Na jakie zmiany od 2021 roku muszą przygotować się kierowcy? Sprawdzamy.  

2 kwietnia 2021

Każdy kolejny rok niesie zmiany w przepisach prawa dotyczących ruchu drogowego. Nie inaczej będzie i teraz. Nowe przepisy drogowe mają się pojawić również w 2021 roku. Dotyczyć one będą m.in. przejść dla pieszych czy „jazdy na zderzak”. Na jakie zmiany muszą przygotować się kierowcy? Sprawdzamy.  

Zmiany w kodeksie drogowym. Co się zmieniło w 2020?

Zmiany w przepisach ruchu drogowego to coś, do czego większość kierowców zdążyła się już przyzwyczaić. Rokrocznie w kodeksie drogowym pojawiają się nowe przepisy dotyczące poruszania się pojazdami mechanicznymi. W roku 2020 w życie weszła ustawa deregulacyjna, która zniosła obowiązek posiadania przy sobie dokumentów uprawniających do prowadzenia samochodu. Nowe przepisy dotyczą również zmian w sposobie rejestrowania pojazdów oraz rezygnacji z karty pojazdu i nalepek kontrolnych.

W tym roku zmiany w kodeksie drogowym dotyczyć będą istotnych kwestii związanych z bezpieczeństwem. Po pierwsze – większa ochrona pieszych na przejściach. Po drugie – kara za niezachowanie odległości od innego pojazdu na drodze. Po trzecie – preferencyjna akcyza na auta hybrydowe typu plug-in. Co konkretnie ulegnie zmianie i na co należy się przygotować w 2021 roku?

Już milion Polaków wybrało mtu24.pl - Dołącz do nas!

Nowe przepisy ruchu drogowego 2021. Chronimy pieszych

Najistotniejszą zmianą – zarówno z punktu widzenia kierowcy, jak i pieszego – ma być zwiększenie bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych. Dotychczasowe przepisy każą kierowcom zachować szczególną ostrożność przy zbliżaniu się do przejścia dla pieszych oraz wymagają ustąpienia pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na pasach.

Zmiany w przepisach ruchu drogowego mają wprowadzić dodatkowe udogodnienia dla pieszych. Kierowca będzie musiał zmniejszyć prędkość na tyle, by nie stanowiła ona zagrożenia dla pieszego oraz ustąpić pierwszeństwa osobie, która wchodzi na przejście. Nowy przepis będzie wymagać od kierowcy wzmożonej uwagi. Będziemy obserwować nie tylko samo przejście, ale też okolicę wokół, ucząc się niejako przewidywać wejście pieszego na pasy.

Co ciekawe, przepis ten nie będzie dotyczyć tramwajów. Ich droga hamowania jest nawet kilkukrotnie dłuższa niż droga hamowania pojazdu osobowego. Nowe przepisy dotkną też bezpośrednio samych pieszych. Rozszerzony zostanie bowiem obowiązek zachowania przez nich szczególnej ostrożności przed wejściem na ulicę lub torowisko. Ma również zacząć obowiązywać przepis zabraniający korzystania z telefonów oraz innych urządzeń elektronicznych w czasie przechodzenia jezdnię lub torowisko.

Zmiany w kodeksie drogowym. Koniec z „jazdą na zderzak”

Nowe przepisy w ruchu drogowym dotyczyć mają również „jazdy na zderzak”. Nie ma chyba kierowcy, który na drodze nie spotkałby się z tym procederem. Nieutrzymywanie odpowiedniej odległości od innego pojazdu na drodze to prawdziwa plaga i jedna z głównych przyczyn wypadków na drogach szybkiego ruchu. Zmiana przepisów ma tę plagę wyrugować. Nowe prawo ma określać odległość między pojazdami na autostradzie i na drodze szybkiego ruchu na połowę aktualnej prędkości. Jeśli będziemy jechać 100 km/h, będziemy musieli zachować 50 m odległości za pojazdem jadącym przed nami.

Bliźniacze przepisy obowiązują już w wielu krajach Europy. Zmiany w kodeksie ruchu drogowego mają wejść w życie 1 czerwca 2021 roku.

Nowe przepisy drogowe. Co jeszcze?

2021 rok to też czas planowanego obniżenia akcyzy na samochody hybrydowe typu plug-in. Obniżka ma wynieść 50%. Co prawda przepis ten obowiązywał już w roku 2020, ale miał wygasnąć wraz z końcem roku. Na szczęście przedłużono go na rok kolejny, dzięki czemu kierowcy będą mogli korzystać z preferencyjnych warunków zakupu.

W całej Unii Europejskiej od 2021 roku będzie również obowiązywać nowy, bardzo restrykcyjny limit emisji spalin. Do nowych zasad muszą dostosować się wszyscy producenci – w przeciwnym razie czekają ich ogromne kary finansowe. Limit wynosi 95 g CO2/km.