Komunikacja

Buspas – kto może z niego korzystać?

Przekonaj się kto poza komunikacją miejską może się po nim poruszać

22 marca 2022

Buspas to rozwiązanie, z którego korzysta się niemal na całym świecie. Powstaje zazwyczaj w miejscach, gdzie tworzą się duże korki. Specjalnie wytyczona droga ma ułatwić poruszanie się pojazdom komunikacji miejskiej. Ale nie tylko – przepisy dopuszczają również wyjątki. Zatem kto może jeździć buspasem? Tak naprawdę nie ma ogólnokrajowych przepisów dotyczących buspasów – o tym, kto może się nimi poruszać, decydują włodarze miast.

Buspas – kto może się nim poruszać?

Buspas jest specjalnie oznakowany – nie sposób go przeoczyć. Oddzielony linią ciągłą od reszty drogi z dużym napisem BUS na jezdni. Buspasy są dodatkowo oznaczone pionowym znakiem D-11. Do niedawna były dostępne wyłącznie dla autobusów, trolejbusów oraz pojazdów świadczących odpłatne przewozy na konkretnie wyznaczonych trasach. Jednak od 1 kwietnia 2020 roku zmieniły się przepisy dotyczące buspasów, które dały możliwość korzystania z nich większej liczbie pojazdów. Należy jednak pamiętać, że o tym, >kto może jechać buspasem, decyduje zarządca dróg. Oznacza to, że zasady w każdym mieście mogą być inne.

W tej chwili po buspasach mogą się poruszać nie tylko pojazdy komunikacji miejskiej. Mają do tego prawo także taksówki. Są jednak miasta, w których nałożono na nie wyjątek – mogą jechać buspasem tylko w momencie, kiedy wiozą pasażera. W dzisiejszych czasach czasem trudno powiedzieć, czy pojazd jest taksówką, ponieważ istnieje coraz więcej firm świadczących przewóz osób. Dlatego, aby móc korzystać z buspasa, należy spełnić określone warunki – konieczne jest posiadanie licencji oraz oznaczenie auta znakiem TAXI.

Każdy, kto będzie jechał buspasem bez uprawnień może zostać zatrzymany przez policję, która ukarze go mandatem w wysokości 100 zł oraz jednym punktem karnym. Nie warto więc próbować ominąć korka ani tłumaczyć się pośpiechem.

Obecnie jednak większość miejskich ustawodawców rozszerza prawa do tego, kto może jechać buspasem. Do pojazdów uprzywilejowanych dołączyły motocykle. Ale tylko one – po buspasie nie można poruszać się ani rowerem, ani motorowerem. Nawet jeśli nie ma ścieżki rowerowej, a trasa, po której się poruszamy jest niebezpieczna, nie możemy wjechać na pas dla autobusów.
Innymi, którzy mają ten przywilej i mogą legalnie korzystać z buspasów są właściciele samochodów elektrycznych. W tym miejscu należy jednak zaznaczyć, że wiele zależy od zarządcy dróg. Może on bowiem nałożyć pewne ograniczenia – na przykład, że „elektryk” może poruszać się takim pasem jezdni wyłącznie, gdy znajduje się w nim więcej osób.

Już milion Polaków wybrało mtu24.pl – Dołącz do nas!

Kto może jeździć buspasem – wyjątki

Na co dzień jazda buspasem jest – jak widać wyżej – dozwolona wyłącznie dla wybranych pojazdów. Jednak warto wiedzieć, że zdarzają się wyjątki, które pozwalają korzystać z nich każdemu kierowcy. Przede wszystkim przez buspas można przejechać w momencie, gdy wjeżdżamy na własną posesję lub gdy skręcamy w prawo. Nie można jednak tego zrobić w miejscu niedozwolonym, czyli na linii ciągłej. Trzeba też zachować wzmożoną ostrożność, ponieważ w tej sytuacji nie mamy pierwszeństwa – musimy przepuścić wszystkie pojazdy poruszające się w danej chwili buspasem.

Czy są jakieś inne wyjątki dotyczące tego, kto może jechać buspasem? Oczywiście. Jednym z nich jest tak zwana wyższa konieczność. Przykładem może być sytuacja, kiedy musimy zawieźć kogoś do szpitala i musimy to zrobić jak najszybciej. Nie należy jednak nadużywać tego prawa – korzystajmy z buspasa wyłącznie wtedy, kiedy naprawdę nie mamy innego wyjścia.
Ponadto zdarzają się sytuacje, kiedy buspasy działają jedynie w wyznaczonych godzinach – najczęściej wówczas, kiedy jest wzmożony ruch. W pozostałym czasie mogą z nich korzystać wszyscy. Godziny szczytu na drogach coraz częściej powodują, że miasta decydują się robić tak zwane kontrapasy, które w określonym czasie służą za buspas. Informacja o tym, w jakich godzinach dany fragment jezdni jest dostępny wyłącznie dla pojazdów uprzywilejowanych, powinna znajdować się na znakach pionowych lub dużych wyświetlaczach umieszczonych nad drogą.

Trzeba przyznać, że przepisy wprowadzone w 2020 roku, działają na korzyść wszystkich kierowców. Dzięki zwiększeniu liczby pojazdów uprzywilejowanych oraz wyznaczaniu godzin działania buspasów, zwiększyła się przepustowość na wielu trasach, a także wpłynęło to pozytywnie na punktualność komunikacji publicznej. Specjalne jezdnie dla autobusów nie są już niczym nadzwyczajnym. Przyzwyczailiśmy się już do ich obecności.

Najprawdopodobniej ten trend będzie się w Polsce rozwijał i w kolejnych latach będziemy musieli dostosować się do nowych warunków na drogach. Wiele miast już teraz zmienia organizację ruchu – na nowych trasach buspasy to już norma, a na starych, kilkupasmowych arteriach coraz częściej jeden pas adaptowany jest właśnie na potrzeby komunikacji publicznej. Ma to pomóc w jej rozwoju oraz zachęcić mieszkańców do korzystania z niej. Wszystko to jest spowodowane walką ze zmianami klimatu – musimy robić wszystko, aby zminimalizować zanieczyszczenia środowiska. A przesiadka do komunikacji miejskiej jest na to doskonałym sposobem.