Komunikacja

Jak zmienić koło w samochodzie? Poradnik

Nie jest to trudne, jednak trzeba trzymać się kilku reguł.

29 października 2021

Na drodze może nas spotkać wiele nieprzyjemnych sytuacji. Do jednej z nich z pewnością należy złapanie gumy. Wystarczy źle najechać na zbyt wysoki krawężnik, trafić na ostry przedmiot leżący na jezdni albo stać się ofiarą wandalizmu. W takich przypadkach czeka nas wymiana koła – nie jest to trudne, jednak trzeba trzymać się kilku reguł.

Wymiana koła? Nie trać głowy

Jak się człowiek spieszy, to się diabeł cieszy – trudno nie zgodzić się z prawdą zawartą w tym polskim powiedzeniu. Wszystko, co niespodziewane i irytujące dzieje się wówczas, gdy najbardziej się spieszymy. Podobnie jest na drodze. Stłuczki, awarie, korki – mamy z nimi do czynienia wtedy, kiedy mamy najmniej czasu. Dotyczy to również przebitej opony. Wystarczy chwila nieuwagi lub złośliwość losu i musimy się zmierzyć z problemem.

Najważniejsze jednak, aby nie tracić głowy i nie dać się ponieść emocjom. Co ciekawe, wymiana koła w samochodzie to ostateczność. Większość współczesnych aut nie posiada kół zapasowych pełnowymiarowych czy dojazdowych. To zazwyczaj jedna z opcji podczas konfiguracji auta. Obecnie najczęściej znajdziemy zestaw naprawczy, czyli podręczny wulkanizator, dzięki któremu szybko poradzimy sobie z usterką. Wystarczy podłączyć go do wentylu i włączyć – urządzenie zrobi resztę za nas. W kilka minut jesteśmy gotowi do drogi.

Gorzej, jeśli w aucie nie ma ani zestawu naprawczego, ani koła. Wówczas niezwykle pomocne jest ubezpieczenie assistance. Pozwala ono na wezwanie pomocy i odholowanie samochodu do serwisu, gdzie szkoda zostanie usunięta. To dobre rozwiązanie również dla tych, którzy mają na stanie koło zapasowe, ale nie czują się na siłach, aby je założyć. Zawsze też można poprosić o pomoc kogoś postronnego – często widzi się na drogach takie obrazki.

Już milion Polaków wybrało mtu24.pl — Dołącz do nas!

Jak wymienić koło w samochodzie?

Jeśli nie wiemy, jak wymienić koło w samochodzie, warto wcześniej zaczerpnąć wiedzy. Jest to podstawowa informacja, którą powinien znać każdy użytkownik pojazdów mechanicznych. Nie jest to trudne, jednak wymaga postępowania według ustalonych reguł. Przede wszystkim trzeba zacząć od posiadania właściwego lewarka. Jeśli producent dał w zestawie podnośnik, który składa się z jednego ramienia, lepiej odłożyć go w kąt i zakupić model trapezowy. Jest dużo stabilniejszy i niweluje ryzyko spadnięcia auta na ziemię.

Wymianę koła należy zacząć od poluzowania śrub. Robimy to kluczem, który znajdziemy w samochodzie. Należy działać z wyczuciem, aby nie zerwać śruby. Wymaga to sporej siły, jednak lepiej nie skakać po kluczu, ponieważ możemy zrobić więcej szkody niż pożytku. Dlatego warto kupić w sklepie motoryzacyjnym lub budowlanym dobry odrdzewiacz i mieć go zawsze w samochodzie. Spryskać śruby, odczekać i dopiero wtedy zabierać się za luzowanie.

Kiedy już poruszyliśmy wkręty, wtedy zaczynamy unosić auto na podnośniku. Jeśli opona przebiła nam się na utwardzonej jezdni, mamy ułatwione zadanie, ponieważ podłoże jest równe i twarde. Gorzej jednak, gdy taka sytuacja nas spotka na piaszczystym gruncie. Dlatego dobrze mieć w samochodzie drewnianą lub metalową płytę, która posłuży jako stabilizator dla lewarka.

Samochód unosimy wyłącznie na taką wysokość, która pozwoli na swobodne zdjęcie koła. Wystarczą dwa centymetry przestrzeni między ziemią a oponą. Wówczas wykręcamy śruby i zdejmujemy koło. Dalsza kolejność działań jest już prosta – zakładamy nowe koło, wkręcamy śruby, opuszczamy delikatnie auto i dokręcamy śruby do końca. Warto jednak podjechać do pierwszego napotkanego warsztatu, aby fachowcy przy użyciu klucza dynamometrycznego dokręcili śruby z właściwym momentem – wówczas będziemy mieli pewność, że wszystko jest założone zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu. Przy okazji dobrze jest też poprosić mechaników, aby nasmarowali śruby specjalnym środkiem, który zapobiega ich rdzewieniu i zapiekaniu się. Dzięki temu elementy te pozostaną w dobrej kondycji i nie urwą się przy kolejnych próbach odkręcenia czy dokręcenia.

Jak zatem widać, wymiana koła w samochodzie nie jest sztuką trudną do opanowania. Należy jednak pamiętać, że jeśli przyjdzie nam się zmierzyć z takim problemem, należy zadbać o wszystkie względy bezpieczeństwa. Trzeba włączyć światła awaryjne, ustawić trójkąt ostrzegawczy, a w warunkach trudnej widoczności – zmrok lub noc – dodatkowo założyć kamizelkę odblaskową. Jeśli złapiemy gumę na ruchliwej drodze, warto też jest zjechać na pobocze czy chodnik, aby zminimalizować utrudnienia dla innych kierowców.