Ubezpieczenia komunikacyjne

Średni wiek aut w Polsce – jak lata wpływają na wysokość ubezpieczenia

Sprawdź jaka polisa najlepiej sprawdzi się w przypadku starszych i nowszych aut?

10 czerwca 2022

Średni wiek samochodu w Polsce to ok. 14 lat. Bardzo dużo. Tym bardziej, że niemal wszyscy ubezpieczyciele zastrzegają sobie, że autocasco można wykupić dla auta nie starszego niż 15 lat. A jak to wpływa na OC? Czy jazda starszymi autami ma znaczenie dla oszacowania bezpieczeństwa na drogach?

Czym dla Polaka są nowe auta?

Nowy samochód to wydatek minimum 80 tysięcy złotych. I to w wersji uśrednionej, bez wszystkich dodatków. Marka też raczej ze średniej półki. Ceny aut szybują, dlatego coraz więcej osób decyduje się na te używane. Średniej klasy hatchback czy kombi z niedużym przebiegiem można dostać już za ok. 40 tysięcy złotych. Wciąż niemało. Za takie pieniądze możemy jednak kupić kilkuletnie auto we wciąż dobrym stanie.

Czy jednak kwestia rozbieżności między zarobkami a cenami samochodów to czynnik decydujący o wyborach Polaków? Niekoniecznie. Wielu ekspertów zauważa, że Polacy kupują mniej nowych aut np. od Słowaków czy Węgrów, mimo że zarabiają podobnie.

Polacy często patrzą nieco krótkowzrocznie – wolą zaoszczędzić na początku, nie zważając na koszty, które pojawią się nieco później. Naprawy i serwis będą znacznie droższe, w przypadku samochodów używanych. Przy zakupie auta często zapominamy też o kosztach związanych z jego eksploatacją oraz z ubezpieczeniem.

Średni wiek samochodu w Polsce to niemal 14 lat. To sporo – auto w tym wieku najczęściej ma już spory przebieg, a to wpływa na stan samochodu i komfort jazdy. Czasem okazuje się nawet, że ubezpieczenie za takie auto wyniesie tyle samo, ile za zaledwie kilkuletnie.

Już milion Polaków wybrało mtu24.pl – Dołącz do nas!

Średni wiek auta w Polsce – czy rocznik wpływa na cenę OC?

Najistotniejszymi wskaźnikami, które wpływają na cenę polisy, są:

  • doświadczenie kierowcy,
  • historia szkód.

Ale nie tylko. Firmy ubezpieczeniowe zwracają uwagę również na sam ubezpieczany pojazd. Gdy wypełniamy formularz ubezpieczeniowy, odpowiadamy na pytania o przebieg, pojemność silnika i wiek samochodu. Każdy z tych czynników ma znaczenie dla ostatecznej ceny polisy, ale to właśnie wiek auta jest dla ubezpieczyciela szczególnie istotny.

Jak kształtują się średnie ceny OC dla samochodów wyprodukowanych po 1990 roku?

  • najtańsze będzie ubezpieczenie dla samochodów wyprodukowanych w latach 2015-2019 – średnio będzie to 540 zł,
  • więcej zapłacą właściciele aut z roczników 2001-2005 – aż około 680 zł,
  • najdroższe są ubezpieczenia aut całkowicie nowych – tutaj ceny plasują się na poziomie około 1000 zł.

To właśnie tych aut z przełomu wieków jest w Polsce najwięcej. Dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów ACEA, mówią że aż 16 mln aut w Polsce ma 10 lat i więcej. Z kolei średnia wieku auta w Europie wynosi obecnie 11 lat.

Zobacz też: Rodzaje ubezpieczeń samochodu – poznaj je wszystkie

Patrząc jednak na polskie drogi, wydaje się, że trend zaczyna się odwracać – coraz więcej osób decyduje się na wynajem lub leasingowanie pojazdów. W ten sposób nie wydają dużej kwoty od razu, tylko ratalnie spłacają utratę wartości auta. To dobre rozwiązanie nie tylko dla portfela, ale i dla planety. Nowe samochody są również o wiele mniej szkodliwe dla środowiska.

Czy warto oszczędzać na aucie?

Na to pytanie bardzo trudno odpowiedzieć, ponieważ każdy od samochodu oczekuje czegoś innego, a przy okazji dysponuje innym budżetem. Warto jednak wziąć pod uwagę fakt, że wyższe OC dla najstarszych aut nie bierze się znikąd. Są one bardziej podatne na awarie oraz zdecydowanie mniej bezpieczne ze względu na brak wielu systemów wspomagających kierowcę. To wszystko powoduje, że potencjalnie stwarzają większe zagrożenie dla innych uczestników ruchu.

Czasem nie warto spieszyć się z kupnem samochodu. Lepiej chwilę poczekać i odłożyć na lepszy model, który nie tylko będzie sprawniejszy, ale też nie zdewastuje w ciągu kilku lat naszego budżetu domowego. Kilkuletnie auto to gwarancja niższego OC oraz rzadszych wizyt u mechanika.

Warto to wziąć pod uwagę zwłaszcza, jeśli chce się nabyć auto marki premium. To, że dziesięcio- lub więcej letni samochód będzie mało kosztował, nie oznacza wcale, że części do niego również straciły na wartości. Może być wręcz przeciwnie. Czasem zdarza się, że naprawa pojazdu jest po prostu nieopłacalna, ponieważ podzespoły przewyższają jego wartość.