Komunikacja

Wyjazd z przyczepą kempingową – czy prawo jazdy wystarczy?

Podpowiadamy jakie są przepisy dotyczące poruszania się nią.

9 lutego 2022

Kampery i przyczepy kempingowe przeżywają renesans. Coraz więcej osób docenia komfort, który zapewniają – nie trzeba już bookować hotelu, martwić cenami. Po prostu bierzemy swoje mikromieszkanie i jedziemy w świat. Możemy się zatrzymać niemal wszędzie, a obecne kempingi oferują bardzo wysoki standard. Ale czy każdy kierowca może jechać z przyczepą? Czy trzeba mieć prawo jazdy na przyczepę kempingową? Oraz najważniejsze – jakie są przepisy dotyczące poruszania się z nią?

Przyczepa kempingowa – uprawnienia i wymagania

Jakie prawo jazdy na przyczepę kempingową jest potrzebne? To zapewne jedno z pierwszych pytań, które zadają sobie osoby, planujące wyruszenie z nią w podróż. Otóż wystarczy prawo jazdy kategorii B. Pozwala ono na jazdę z przyczepą lekką, czyli taką, której dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 750 kg oraz na jazdę z cięższą przyczepą, ale tylko w przypadku, kiedy dopuszczalna masa całkowita zestawu pojazdów nie przekracza 4250 kg.

Tu jednak należy się na chwilę zatrzymać. Ponieważ możliwe jest również holowanie przyczepy cięższej. Aby móc to zrobić, należy mieć w prawie jazdy tzw. kod 96. Uzyskanie go wymaga zdania egzaminu praktycznego. Jaki jest tego przywilej? Otóż kod ten podnosi dmc całego zestawu do 4250 kg, ale jednocześnie sprawia, że dmc przyczepy pozostaje bez znaczenia.

To jednak nie wszystko, ponieważ według prawa samochód musi być przynajmniej o jedną trzecią cięższy od przyczepy. Konkretnie rzecz ujmując – stosunek dopuszczalnej masy całkowitej auta i przyczepy musi wynosić 1,33:1. Obostrzenie to ma sprawić, że właściciele małych pojazdów nie będą holować zbyt ciężkich przyczep. Wynika to przede wszystkim z kwestii bezpieczeństwa – tutaj nie ma miejsca na żadne ustępstwa, ponieważ jazda samochodem a podróż z podpiętą przyczepą, to dwie zupełnie różne kwestie.

Zobacz: Jak zabezpieczyć swój samochód na wakacyjnym wyjeździe?

Jeśli natomiast myślimy o cięższych przyczepach, konieczne będzie uzyskanie prawa jazdy na kategorie B+E. Dopiero zdobycie takich uprawnień upoważnia kierowcę do prowadzenia samochodu o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t oraz jednoczesnego holowania przyczepy również do 3,5 t.

Jazda z przyczepą – co jeszcze trzeba wiedzieć?

Skoro już wyjaśniliśmy, jakie prawo jazdy na przyczepę kempingową jest wymagane, możemy się skupić na innych istotnych sprawach. Przypomnijmy to, czego każdy kierowca uczy się na kursie nauki jazdy. Przed wyjazdem w trasę trzeba sprawdzić, czy wymiary zestawu pojazdów spełniają wszystkie normy. Samochód wraz z przyczepą nie powinien być szerszy niż 2,55 m, nie wyższy niż 4 m oraz nie dłuższy niż 18,75 m. Nie trzeba chodzić z miarką – wszystkie dane techniczne pojazdów znajdują się w ich instrukcjach – wystarczy dodać do siebie wszystkie wymiary, aby uzyskać prawidłowy wynik.

Tyle na temat przepisów, czas wspomnieć także o względach bezpieczeństwa. Zanim ruszymy, sprawdźmy ciśnienie w oponach przyczepy, całe jej oświetlenie, a ponadto zamontujmy lusterka na wysięgnikach, jeśli przyczepa jest szersza od auta. Nie można też zapomnieć o sprawdzeniu samego haka – musi on być dopasowany do danej konstrukcji.

Już milion Polaków wybrało mtu24.pl - Dołącz do nas!

Wszystko sprawdzone, ruszamy!

I tak, i nie. Bowiem zanim ruszymy, najpierw musimy zadbać o właściwe rozłożenie ciężaru bagażu na przyczepie. Musi być równomiernie. Wynika to z faktu, że zbyt obciążony tył przyczepy może grozić wypięciem się z haka, natomiast za mocno obciążony przód może spowodować przeciążenie dyszla i kłopoty z prowadzeniem auta. Bagaże muszą być również odpowiednio zabezpieczone. Jeśli będą przemieszczać się po całej przyczepie, grozi to utratą stabilności toru jazdy. W tym celu warto wykorzystać pasy transportowe –  w ten sposób zminimalizujemy ryzyko nieszczęśliwego zdarzenia.

W związku z tym ciężar należy rozłożyć równomiernie na obu osiach przyczepy, a wszystkie luźne elementy pochować do schowków. Ponadto trzeba pamiętać o dokładnym zamknięciu wszystkich drzwi, daszków oraz okien. Co oczywiste, w trakcie jazdy w środku przyczepy nie może się znajdować żadna osoba.

Teraz dopiero można ruszać. Ci, którzy po raz pierwszy będą jechać z przyczepą, muszą uzbroić się w cierpliwość oraz zachować zimną krew. Prowadzenie takiego zestawu pojazdów znacząco różni się od normalnej jazdy autem. Przede wszystkim potrzeba więcej skupienia oraz umiejętności, potrzebna jest też pewność za kierownicą. Na pewno łatwiej będą mieli ci, którzy posiadają samochód z automatyczną skrzynią biegów, ponieważ trzeba mocniej operować pedałem gazu – to przy manualnej przekładni może być problematyczne, ponieważ wymaga nieco innych przełożeń niż przy tradycyjnej jeździe.

Należy też pamiętać o innych ograniczeniach prędkości, kiedy jedziemy z przyczepą kempingową (lub każdą inną). Na autostradzie i drodze ekspresowej maksymalnie można się rozpędzić do 80 km/h. Na drodze zwykłej – do 70 km/h. W terenie zabudowanym natomiast wszystko jest tak, jak zwykle – jedziemy zgodnie ze znakami, jednak nie szybciej niż 60 km/h. Takie ograniczenia mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa na drodze, ponieważ droga hamowania auta z przyczepą może wydłużyć się nawet o 70%.