Komunikacja

Zimowe sytuacje – jak wyjść z poślizgu?

Przeczytaj poniższy artykuł i dowiedz się, jak wyjść z poślizgu.

10 czerwca 2021

Zima to trudny okres nie tylko dla samochodów, ale również dla kierowców. Panujące na drogach warunki atmosferyczne znacząco utrudniają jazdę i wymagają jeszcze większej uwagi i skupienia podczas prowadzenia auta. Gwałtowny manewr, nawet przy niewielkiej prędkości, może poskutkować niekontrolowanym poślizgiem. Jak zareagować w obliczu takiego zdarzenia? Przeczytaj poniższy artykuł i dowiedz się, jak wyjść z poślizgu.   

Poznaj rodzaje poślizgu

Czym jest poślizg? To nic innego jak częściowa lub całkowita utrata kontroli nad pojazdem. Dochodzi do niego w momencie, gdy siły oddziałujące na koła są większe niż ich przyczepność do nawierzchni. Wyróżnia się dwa rodzaje poślizgu:

  • podsterowność – gdy dochodzi do utraty kontroli nad przednią osią,
  • nadsterowność – poślizg tylną częścią samochodu.

I choć poślizg kojarzy się głównie z dużym oblodzeniem na drodze, to do takiego zdarzenia może dojść nie tylko w miesiącach zimowych. Warto więc mieć się na baczności niezależnie od panujących warunków drogowych. Doskonale pokazują to policyjne statystyki – w 2019 roku niedostosowanie prędkości do warunków nawierzchni było drugą najczęstszą przyczyną wypadków[1]. Policjanci zanotowali ponad 6 tys. takich zdarzeń.

Jak nie wpaść w poślizg? Dostosuj prędkość

Do utraty kontroli nad samochodem może więc dojść niezależnie od pory roku. Jak uniknąć poślizgu? Przede wszystkim należy pamiętać o dostosowaniu prędkości i techniki jazdy do panujących warunków.

Podczas zimowych podróży zwracajmy uwagę na stan nawierzchni – nawet niewielki przymrozek może przyczynić się do znacznego pogorszenia przyczepności auta. Szczególną ostrożność należy zachować m.in. na wzniesieniach, ostrych zakrętach, lasach, mniej uczęszczanych drogach, a nawet w pobliżu zbiorników wodnych. Zagrożeniem na drodze może być również topniejący śnieg.

Warto jednak pamiętać, że ryzyko poślizgu występuje także w miesiącach letnich – utrata przyczepności może wystąpić np. w przypadku opadów deszczu. Jesienią mogą powodować ją również zalegające na drodze liście.

[1]  https://statystyka.policja.pl/st/ruch-drogowy/76562,wypadki-drogowe-raporty-roczne.html

Już milion Polaków wybrało mtu24.pl - Dołącz do nas!

Jak przygotować się do wyjścia z poślizgu?

Kontrola pojazdu to jeden z tych elementów, które warto trenować i rozwijać, niezależnie od doświadczenia za kółkiem. Do takich sytuacji można się przygotować np. podczas treningu. Wiele szkół jazdy oferuje specjalne zajęcia poświęcone właśnie takim manewrom. W ten sposób można ćwiczyć wyjście z poślizgu bez obaw, że przy okazji stanie się coś złego.

Poza samą techniką warto poznać także własny samochód. Każdy pojazd w takich samych warunkach może zareagować trochę inaczej – wpływają na to jego parametry, prędkość, stan techniczny i wiele innych. W przypadku wielu nowych aut kierowcy mogą wspierać się takimi rozwiązaniami jak system ESP (Electronic Stability Program). System stabilizacji toru rozpoznaje moment wystąpienia poślizgu i reguluje pracę silnika w taki sposób, by ułatwić kierowcy wykonanie właściwego manewru. Przed rozpoczęciem jazdy warto upewnić się, że ESP jest włączone i działa bez zarzutu.

W przypadku poślizgu ogromne znaczenie ma również stan ogumienia. Nieodpowiedni dobór opon zwiększa ryzyko utraty przyczepności. Warto także regularnie kontrolować poziom ciśnienia w oponach, zużycie bieżnika oraz ich ogólny stan. Z wymianą tego elementu także nie warto zwlekać.

Poślizg – jak się zachować?

Jak zachować się, gdy już dojdzie do poślizgu? Wszystko zależy od przebiegu sytuacji i rodzaju poślizgu. Podstawą jest przede wszystkim zachowanie spokoju w chwili zagrożenia. Zbyt gwałtowna reakcja może jedynie pogłębić problem.

Poślizg podsterowny – poślizg podsterowny występuje w momencie, gdy pojazd nie reaguje np. podczas próby skrętu. Jak wyjść z poślizgu na przedni napęd? Przede wszystkim nie należy reagować gwałtownym skrętem kierownicy. Kierownicę lepiej przekręcać powolnym ruchem do momentu powrotu trakcji. Gdy już uda się odzyskać przyczepność możemy określić prawidłowy tor jazdy. Przy okazji można też zwolnić – warto jednak robić to delikatnie, by nie wywołać poślizgu tylnej osi.

Poślizg nadsterowny – co w sytuacji utraty panowania nad tylną osią? Tu z kolei im szybsza reakcja, tym lepiej. Pierwszym krokiem powinno być obrócenie kierownicy  w stronę, w którą zaczyna odjeżdżać pojazd. Po odzyskaniu przyczepności wystarczy wyprostować kierownicę i powrócić do wcześniejszego toru jazdy. W przypadku takiej sytuacji unikajmy też dodawania gazu – lepiej zmniejszyć prędkość, by dać sobie czas na reakcję.