Komunikacja

Gdzie jest numer VIN w samochodzie?

Podpowiadamy, czego można się dzięki niemu dowiedzieć i dlaczego warto to zrobić?

25 kwietnia 2022

VIN – Vehicle Identification Number. Numer identyfikacyjny pojazdu. To dla samochodów to samo, co PESEL dla człowieka. Pod ciągiem znaków kryje się wszystko, co chcemy wiedzieć – model, wyposażenie, cała historia. Dzięki numerowi VIN można dokładnie sprawdzić samochód przed zakupem, a także dobrać części, które są przeznaczone do naszego auta. Ale gdzie sprawdzić VIN?

VIN – wszystko, co musisz wiedzieć

VIN to nic innego jak numer nadwozia. Tak brzmi potoczna nazwa tego ciągu 17 liter i cyfr. Każde auto, które porusza się po drogach lub jest w obiegu, powinno posiadać taki numer. Co się kryje pod tym szyfrem? Dzielimy go na trzy części:

  • WMI: 3 pierwsze znaki określają producenta oraz kraj pochodzenia.
  • VDS: 6 kolejnych znaków to typ i cechy pojazdu. Producent koduje w nich zazwyczaj informacje o rodzaju nadwozia i konstrukcji. Czasem znajdziemy tu również bardziej szczegółowe informacje, np. o rodzaju pasów bezpieczeństwa czy poduszek powietrznych.
  • VIS: 8 ostatnich znaków to unikatowy numer konkretnego egzemplarza. Dzięki niemu poznamy m.in. wersję silnika, rodzaj napędu, wyposażenie, rok produkcji auta i oznaczenie fabryki, w której zostało ono wyprodukowane.

Powyżej wspominamy, że każde auto powinno mieć VIN. Tak i nie. Nie będą go posiadać samochody zarejestrowane przed 1995 rokiem oraz motocykle zarejestrowane przed 2003 rokiem. Ponadto nie znajdziemy go w pojazdach wolnobieżnych, ciągnikach rolniczych, przyczepach czy pojazdach z nadanym zgodnie z odrębnymi przepisami numerem nadwozia.

Gdzie jest VIN w samochodzie? Może być wszędzie

Zastanawiając się, gdzie jest VIN, należy zacząć od zajrzenia do dowodu rejestracyjnego. Powinien znajdować się w rubryce E. I teraz można przejść do weryfikacji tych danych z tym, co znajduje się na samochodzie. Ten sam numer powinien widnieć na tabliczce znamionowej umiejscowionej na podszybiu po stronie kierowcy. Poza tym producenci aut wybijają VIN na różnych częściach nadwozia – może to być słupek boczny od strony kierowcy, prawe nadkole, przegroda czołowa czy rama nośna przy prawym przednim kole.

Trzeba przy tym pamiętać, że każdy producent samochodów ma własne procedury względem umiejscowienia numeru. Spójrzmy na popularne marki:

  • Opel – numer VIN znajduje się zazwyczaj na wzmocnieniu czołowym, podłodze przed fotelem pasażera lub obok fotela, przegrodzie czołowej i podłużnicy prawej za tylnym kołem,
  • BMW umieszcza VIN m.in. na obudowie deski rozdzielczej z lewej strony, wzmocnieniu bocznym prawym – obok gniazda osadzenia amortyzatora – i przegrodzie czołowej,
  • w Fiatach, numer VIN znajdziemy dodatkowo na podłodze bagażnika,
  • Volkswagen i Jeep wybijają go na podłodze pod tylnym siedziskiem kanapy.

Tak liczne rozmieszczenie VIN-u ma pomóc kupującemu w sprawdzeniu, czy wszystko jest zgodne z prawem. To znaczy, czy samochód nie jest kradziony, czy nie było ingerencji w konstrukcję lub czy ktoś nie próbował „przebijać” na nowo numeru.

Zobacz też: Jak sprawdzić przebieg samochodu?

Już milion Polaków wybrało mtu24.pl – Dołącz do nas!

Już wiesz, gdzie jest VIN w samochodzie. Teraz możesz go rozkodować

Wiemy już, gdzie sprawdzić VIN w pojeździe. To moment, by poznać jego znaczenie. Po pierwsze, VIN można rozkodować w ASO, czyli Autoryzowanej Stacji Obsługi konkretnego producenta samochodów. Można też skorzystać z rządowej strony, na której znajdziemy podstawowe informacje o aucie – data produkcji, przeglądy techniczne, liczba właścicieli, przebieg, ubezpieczenie OC. To jednak wciąż za mało, aby mieć pewność co do historii auta. Poza tym, aby uzyskać informacje na tej stronie, potrzebujemy nie tylko VIN-u, ale też numeru rejestracyjnego i datę pierwszej rejestracji. Oglądając samochody w sieci, może to być problematyczne.

Zobacz też: Sprawdzamy historię auta przed zakupem. Jak to zrobić?

Dla samochodów sprowadzonych z zagranicy możemy użyć zagranicznych odpowiedników rządowego portalu, ale tam również nie wszystko będzie wypunktowane. Zdecydowanie lepszą opcją – zarówno dla aut krajowych, jak i zagranicznych – będzie skorzystanie z jednego z płatnych serwisów. Zazwyczaj pełen raport kosztuje nie więcej niż 100 zł. Warto te pieniądze zainwestować, ponieważ dowiemy się wszystkiego – szkody, naprawy, zdarzenia, a nawet i niekiedy zdjęcia. Dzięki temu będziemy mieli pewność co do interesującego nas pojazdu.

VIN a części samochodowe

VIN to nie tylko historia pojazdu, ale też wszystkie dane techniczne. To niezwykle istotne, ponieważ dzięki niemu zawsze kupimy odpowiednie części, a warsztat będzie wiedział po jakie podzespoły sięgnąć.

Dla przykładu – ten sam model samochodu, ale w różnych wersjach wyposażenia, może posiadać zupełnie inne części. Mogą różnić się układem hamulcowym albo zawieszeniem czy osprzętem silnika. VIN zatem bardzo pomaga w zakupie odpowiednich produktów. Tym bardziej w momencie, kiedy sami chcemy je wymienić. Na rynku jest coraz więcej sklepów internetowych, które dobierają części właśnie po numerze VIN.