Ubezpieczenia komunikacyjne

Jak prawidłowo holować samochód?

Awaria na drodze? Dowiedz się, jak prawidłowo holować auto!

15 kwietnia 2022

Niestety, holowanie auta to umiejętność, której można nauczyć się wyłącznie w praktyce. Nie przygotuje do tego ani kurs na prawo jazdy, ani żaden egzamin. Nic więc dziwnego, że wielu kierowców nie ma pojęcia na temat tego, jak robić to prawidłowo. Widać to na drogach. Wszystko jednak jest jasno opisane w kodeksie drogowym – postaramy się przybliżyć ten temat.

Czy holowanie samochodu jest zgodne z prawem?

I tak, i nie – wszystko należy przeanalizować zarówno z punktu widzenia prawnego, jak i technicznego. Polski kodeks drogowy, który reguluje zasady poruszania się po drogach krajowych, dopuszcza holowanie pojazdu, ale wyłącznie według ściśle określonych przepisów. Okazuje się, że nie wszystkie samochody można holować. Wynika to chociażby z konstrukcji.

Patrząc zatem od strony technicznej, nie można holować następujących pojazdów:

  • wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów – chyba że producent mówi inaczej,
  • elektrycznych,
  • hybrydowych – chyba że producent mówi inaczej,
  • z zawieszeniem hydropneumatycznym i pneumatycznym, w przypadku awarii silnika lub rozszczelnienia układu,
  • z napędem na obie osie, czyli 4×4.

Jeśli więc awaria wystąpi w którymś z powyższych, trzeba sięgnąć do instrukcji. Jeśli i ona nie rozwieje wątpliwości, można skontaktować się z autoryzowaną stacją obsługi (ASO), która powinna udzielić nam wszelkich informacji na temat danego modelu. Jeśli okaże się, że holowanie jest niemożliwe, pozostaje jedynie wezwanie lawety. Dlatego warto mieć wykupiony pakiet Assistance, dzięki któremu możemy uniknąć dodatkowych kosztów.

Zobacz też: Zakres ubezpieczenia – na co zwrócić uwagę przy jego wyborze

Zasady holowania – co robić krok po kroku?

W momencie, kiedy mamy pewność, że nasz pojazd można holować, trzeba przygotować linkę holowniczą oraz trójkąt ostrzegawczy. Ponadto obaj kierowcy muszą posiadać prawo jazdy, a auta być ubezpieczone oraz mieć ważny przegląd techniczny.

Holowanie samochodu jest ściśle obwarowane przepisami. Jeden z nich dotyczy długości linki – nie powinna być krótsza niż cztery i nie dłuższa niż sześć metrów. Dodatkowo musi mieć haki, które uniemożliwiają odpięcie się jej od któregoś z pojazdów. Ważne, aby była widoczna – powinna mieć naprzemienne oznaczenia w kolorach białym i czerwonym lub czerwoną albo żółtą chorągiewkę. Polskie przepisy dopuszczają również tak zwany sztywny hol – wówczas minimalna odległość między pojazdami powinna wynosić trzy metry.

Inni kierowcy, którzy jadą za nami, nie widzą, że nasze auto jest holowane. Dlatego też konieczne jest założenie trójkąta ostrzegawczego. Przepisy jasno nie określają, gdzie ma się on znaleźć. Jest wyłącznie lakonicznie napisane, aby umiejscowić go z tyłu pojazdu, po lewej stronie. Mało precyzyjny zapis powoduje, że wielu kierowców stawia trójkąt za tylną szybą. To błąd – przez refleksy świetlne lub przyciemniane szyby jest on często niewidoczny. Co więcej, może się także przewrócić. Policja karze takich kierowców mandatami, ponieważ znak ostrzegawczy powinien być zamocowany na karoserii pojazdu. Prawo dopuszcza zastąpienie trójkąta widocznym sygnałem błyskowym o kolorze żółtym. W internecie można bez trudu znaleźć lampy przyczepiane na magnes.

Zobacz też: Awaria auta na autostradzie – jak się zachować?

Już milion Polaków wybrało mtu24.pl – Dołącz do nas!

Jak holować samochód – zasady kodeksu drogowego

Wspominaliśmy już o przeciwwskazaniach konstrukcyjnych, które uniemożliwiają holowanie auta. Teraz czas na te, które reguluje prawo. W kodeksie drogowym, Rozdział 5 – Ruch pojazdu, Oddział 9 – Holowanie, Art.31, możemy przeczytać, że:

1. Kierujący może holować pojazd silnikowy tylko pod warunkiem, że:

  • prędkość pojazdu holującego nie przekracza 30 km/h na obszarze zabudowanym i 60 km/h poza tym obszarem,
  • pojazd holujący ma włączone światła mijania również w okresie dostatecznej widoczności,
  • w pojeździe holowanym znajduje się kierujący mający uprawnienie do kierowania tym pojazdem, chyba że pojazd jest holowany w sposób wykluczający potrzebę kierowania nim,
  • pojazd holowany jest połączony z pojazdem holującym w sposób wykluczający odczepienie się w czasie jazdy; nie dotyczy to holowania motocykla, który powinien być połączony z pojazdem holującym połączeniem giętkim w sposób umożliwiający łatwe odczepienie,
  • pojazd holowany, z wyjątkiem motocykla, jest oznaczony z tyłu po lewej stronie ostrzegawczym trójkątem odblaskowym, a w okresie niedostatecznej widoczności ma ponadto włączone światła pozycyjne; zamiast oznaczenia trójkątem odblaskowym pojazd holowany może wysyłać żółte sygnały błyskowe w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu,
  • w pojeździe holowanym na połączeniu sztywnym jest sprawny co najmniej jeden układ hamulców, a w pojeździe holowanym na połączeniu giętkim – dwa układy,
  • odległość między pojazdami wynosi nie więcej niż 3 m przy połączeniu sztywnym, a od 4 m do 6 m przy połączeniu giętkim, przy czym połączenie jest oznakowane na przemian pasami białymi i czerwonymi albo zaopatrzone w chorągiewkę barwy żółtej lub czerwonej; przepisu tego nie stosuje się w razie holowania pojazdów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.

2. Zabrania się holowania:

  • pojazdu o niesprawnym układzie kierowniczym lub o niesprawnych hamulcach, chyba że sposób holowania wyklucza potrzebę ich użycia,
  • pojazdu za pomocą połączenia giętkiego, jeżeli w pojeździe tym działanie układu hamulcowego uzależnione jest od pracy silnika, a silnik jest unieruchomiony,
  • więcej niż jednego pojazdu, z wyjątkiem pojazdu członowego,
    pojazdem z przyczepą (naczepą),
  • na autostradzie, z wyjątkiem holowania przez pojazdy przeznaczone do holowania do najbliższego wyjazdu lub miejsca obsługi podróżnych.

3. W razie holowania pojazdu w sposób wykluczający potrzebę kierowania nim lub użycia hamulców, rzeczywista masa całkowita pojazdu holowanego nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu holującego.

To jednak nie wszystko. Warto pamiętać o pewnych niepisanych zasadach, które nie tylko ułatwią hol, ale i sprawią, że będzie bezpieczniejszy. I tak, holowany pojazd powinien być lżejszy od holującego, nie powinno się mocować linki do zawieszenia, zaleca się unikania zatłoczonych dróg i pilnowania tego, aby linka była stale napięta.