Komunikacja

Jakie są aktualne normy emisji spalin w Polsce? Co to oznacza dla kierowców?

Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej!

3 stycznia 2023

Podróżując samochodem poza miastem, można cieszyć się przyjemnością z jazdy. Jednak mieszkańcy miast są narażeni na wyższą emisję spalin. W Polsce i w Unii Europejskiej obowiązują szczegółowe normy, które określają dopuszczalny poziom emisji. Jak zmieniały się w czasie i czy są konieczne?

Normy emisji spalin w Polsce – kto je określa?

Kolejne aspekty związane z ochroną środowiska naturalnego regulowane są w Polsce przez różne ustawy. Normy emisji spalin dla pojazdów drogowych są jednak odrębną kategorią, w której obowiązują przepisy unijne (ratyfikowane przez każde państwo członkowskie). Przepisami tymi określa się tzw. normy Euro. Obecnie normy emisji spalin w Polsce, jak i w każdym Kraju Wspólnoty, określają normy Euro 6. Warto dodać, że normy te ustalane są przez międzynarodowe zespoły, w skład których wchodzą eksperci z różnych państw Unii Europejskiej.

Zobacz też: Jak sprawdzić przebieg samochodu?

Europejskie normy emisji Euro – jak zmieniały się w czasie?

Normy emisji spalin wielokrotnie zmieniały się w czasie. Pierwszy zestaw restrykcji obowiązujących w państwach członkowskich Unii Europejskiej wprowadzono w 1992 roku. Od tego czasu przepisy ewoluowały – każde kolejne zmiany są bardziej rygorystyczne w trosce o ochronę środowiska. Chronologicznie poziom emisji spalin regulowany był następująco:

  • Norma Euro 1 (1992 r.) – pierwsze restrykcje prawne dla pojazdów uczestniczących w ruchu drogowym, dzięki którym poziom emisji tlenku węgla z pojazdów spadł o 89%, a cząstek stałych – aż o 97%.
  • Norma Euro 2 (1997 r.) – norma wprowadzająca limity emisji spalin także dla pojazdów dwu- i trójkołowych.
  • Norma Euro 3 (2001 r.) – normy zaostrzające emisję spalin, włączające do odpowiedzialności także pojazdy specjalne i uprzywilejowane z wyodrębnieniem zasad dla pojazdów z silnikami Diesla.
  • Norma Euro 4 (2006 r.) – norma łagodząca niektóre poprzednie przepisy, w tym zwalniająca z limitów emisji cząstek stałych pojazdy z silnikami benzynowymi.
  • Norma Euro 5 (2011 r.) – norma zmieniająca przepisy szczegółowe, nakładająca na producentów obowiązek wyposażania nowych aut w filtry cząstek stałych.
  • Norma Euro 6 (2016 r.) – najnowsza norma unijna podnosząca niektóre limity emisji dla poszczególnych klas pojazdów.

Kluczowym parametrem wszystkich norm unijnych jest dopuszczalny poziom emisji spalin. Obecnie trwają prace nad normą Euro 7, która prawdopodobnie wprowadzi jeszcze bardziej rygorystyczne limity w tym zakresie.

Ubezpieczenie, komunikacyjne, które ceni Twój czas!

Normy emisji spalin – czy są konieczne?

Pyły zawieszone i tlenek węgla to jedne z największych zagrożeń XXI wieku. Konsekwencje ich wzmożonej obecności, zwłaszcza w miastach, widoczne są gołym okiem. Wraz ze średnią poziomu zanieczyszczenia powietrza rośnie średnia diagnozowanych nowotworów.

Chociaż normy emisji spalin w Polsce i na całym świecie bywają przedmiotem krytyki, ich stosowanie jest całkowicie uzasadnione zdrowotnie. Zasadność norm szczególnie widoczna jest w dużych miastach. Dzięki wprowadzeniu restrykcji ograniczono warunki korzystne dla rozwoju niebezpiecznego smogu miejskiego. Z perspektywy kierowcy samo wprowadzenie takich przepisów niewiele zmienia, chociaż podnoszone są argumenty związane między innymi z wysoką awaryjnością modułów filtrów cząstek stałych oraz podzespołów z nimi związanych.

Zobacz też: Ranking TUV 2022 – jakie marki najmniej awaryjne?

Normy emisji spalin – co oznaczają dla kierowców?

Zakup nowego samochodu z salonu – z silnikiem benzynowym, diesla lub elektryka – może być uznany za bezpieczny zakup pod względem ekologii. To na producentach, nie sprzedawcach lub kupujących, ciąży odpowiedzialność dostosowania produktu do obowiązujących norm emisji spalin. Jeżeli jednak nabywa się auto używane, warto dokładnie sprawdzić szczegółowe parametry. Samochody produkowane od przełomu 2010 i 2011 roku z przeznaczeniem na rynek europejski mają wbudowane filtry cząstek stałych zgodnie z obowiązkiem wprowadzonym przez normę Euro 5. Jeśli jednak chce się nabyć samochód bezpieczny ekologicznie, wciąż istotne może być zweryfikowanie poziomu spalania i emitowania tlenku węgla.

Każdy kierowca może samodzielnie sprawdzić informacje na temat emisji spalin posiadanego samochodu lub motocykla. Informacje te można znaleźć w karcie pojazdu. Kupując pojazd używany, warto dopytać o te szczegóły sprzedającego!