Podróż
Odszkodowanie za opóźniony lot – co warto wiedzieć?
Sprawdź, kiedy przysługuje Ci odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot.
29 lipca 2024
Opóźnione loty i zgubione bagaże to zmora wielu osób podróżujących liniami lotniczymi. Pamiętaj, że jako pasażer masz swoje liczne prawa. Dzięki temu możesz ubiegać się o odszkodowanie z tytułu opóźnionego lotu, zagubionego lub skradzionego bagażu. W jakich sytuacjach możesz legalnie ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony lot? Jakich dokumentów wymaga towarzystwo ubezpieczeniowe, aby zrealizować wypłatę odszkodowania? W tym poradniku przygotowaliśmy dla Ciebie kilka praktycznych wskazówek.
- Opóźniony lub odwołany lot – co robić?
- Odszkodowanie za opóźnienie samolotu – kiedy można je uzyskać?
- Odwołanie lotu – czy można uzyskać rekompensatę?
- Odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot – ile może wynosić?
- Gdzie zgłosić się po odszkodowanie za opóźniony lot?
- Czy ubezpieczenie turystyczne obejmuje opóźnienia lotów?
Opóźniony lub odwołany lot – co robić?
Aktualne regulacje prawne zobowiązują przewoźników do informowania pasażerów o prawie do odszkodowania i pomocy zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. Regulacje te ustanawiają wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów.
Jeśli odmówiono Ci wejścia na pokład samolotu lub lot został opóźniony o minimum 2 godziny, wtedy masz prawo poprosić obsługę o wydanie pisemnej informacji na temat możliwości związanych z uzyskaniem odszkodowania.
Kiedy Twój lot zostanie odwołany, masz prawo z niego zrezygnować oraz uzyskać pełny zwrot kosztów. Alternatywna opcja to przebukowanie lotu na pierwszy dostępny termin.
W celu otrzymania odszkodowania za odwołany lot i skorzystania ze wszystkich przysługujących Ci praw:
- skontaktuj się z biurem obsługi linii lotniczych,
- poproś o należną pomoc np. znalezienie noclegu, przygotowanie transportu, opiekę na czas oczekiwania na kolejny lot.
Co więcej, jeśli lot zostanie odwołany w terminie krótszym niż 14 dni przed planowanym wylotem, wtedy przysługuje odszkodowanie z tego tytułu.
Aby otrzymać odszkodowanie za opóźniony lot, należy złożyć formularz reklamacyjny w formie pisemnej, a także uzyskać pisemne potwierdzenia, jak duże opóźnienie lotu było z winy przewoźnika.
Odszkodowanie za opóźnienie samolotu – kiedy można je uzyskać?
Pasażerowie linii lotniczych mają szereg praw, z których mogą skorzystać w przypadku całkowitego odwołania oraz opóźnienia lotu. Rozróżniamy kilka sytuacji, w których przysługują Ci określone prawa. Te są zależnie od czasu opóźnienia lotu.
- Lot opóźniony o więcej niż 2 godziny – wtedy przysługuje Ci prawo do napojów i jedzenia o jakości i ilości adekwatnej do okresu zwłoki.
- W przypadku konieczności oczekiwania dłużej niż jedną noc na lot zastępczy, wtedy przewoźnik powinien sfinansować Twój pobyt w hotelu, a także transfer na miejsce.
- Opóźnienie lotu powyżej 5 godzin skutkuje możliwością uzyskania zwrotu kosztów lub skorzystania z innego połączenia liniami lotniczymi.
Czas na PEWNE ubezpieczenie podróżne!
Odwołanie lotu – czy można uzyskać rekompensatę?
Aby otrzymać odszkodowanie za lot, który został odwołany, musisz złożyć formularz reklamacyjny do przewoźnika. Koniecznie w formie pisemnej. Dokument musi zawierać kompletne informacje, czyli:
numer lotu,
- kwota odszkodowania, jakiej się domagasz,
- dane osobowe pasażera.
Jeśli przewoźnik nie odpowie na reklamację do 30 dni lub odmówi wypłaty odszkodowania, wtedy możesz skontaktować się z Rzecznikiem Praw pasażera.
Przed każdym planowanym lotem możesz też podpisać umowę ubezpieczenia podróżnego. Dzięki temu będziesz mieć możliwość uzyskania odszkodowania za odwołanie środka transportu.
Przykładowo: o odszkodowanie od towarzystwa ubezpieczeniowego możesz ubiegać się wtedy, kiedy opóźnienie w odlocie licencjonowanego samolotu jest dłuższe niż 5 godzin.
W takiej sytuacji ubezpieczyciel zwraca koszty konieczne i uzasadnione wydatki, czyli wyżywienie, nocleg – o ile koszty nie zostaną pokryte przez linie lotnicze.
Odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot – ile może wynosić?
Odszkodowanie za odwołany lub opóźniony lot powyżej 3 godzin wynosi od 250 do 600 euro, natomiast nie przysługuje, jeśli przelot został anulowany w wyniku nadzwyczajnych okoliczności (złe warunki pogodowe, klęski żywiołowe, destabilizacja polityczna, ukryte wady samolotu, zagrożenie bezpieczeństwa).
Jeśli chodzi o opóźnienie lotu, odszkodowanie jest wypłacane w wysokości uzależnionej od długości trasy:
- loty do 1 500 kilometrów – odszkodowanie 250 euro,
- loty w EU powyżej 1 500 kilometrów i inne w przedziale 1 500-3 000 kilometrów – odszkodowanie 400 euro,
- pozostałe loty – odszkodowanie 600 euro.
Identyczne kwoty odszkodowania dotyczą sytuacji, kiedy dojdzie do tzw. overbookingu. To sytuacja, kiedy obsługa samolotu nie pozwoli nam wejść na pokład maszyny i nie ma to związku z sytuacjami nadzwyczajnymi. Jeśli czynnikami uniemożliwiającymi lot są złe zachowanie pasażera lub stanu zdrowia, wtedy linia lotnicza nie jest zobligowana do wypłaty świadczenia odszkodowawczego.
Gdzie zgłosić się po odszkodowanie za opóźniony lot?
Odszkodowanie za odwołany lot lub opóźnienie wylotu należy się każdemu pasażerowi, o ile problem nie był wynikiem nadzwyczajnej sytuacji. Jeśli chcesz otrzymać odszkodowanie za opóźniony lot, należy zgłosić się bezpośrednio do przewoźnika.
Pierwszy krok w tym przypadku to uzupełnienie formularza reklamacyjnego w pisemnej formie. Przewoźnik ma 30 dni na ustosunkowanie się do prośby reklamacyjnej. Kiedy mimo zasadności linia lotnicza unika wypłaty odszkodowania za opóźniony lub odwołany lot, wtedy możesz zgłosić się do:
- Rzecznika Praw Pasażera w Polsce,
- instytucji ECK Polska w przypadku zagranicznych linii lotniczych,
- organu NEB, jeśli lot odbywał się poza UE (w tym przypadku skargi indywidualne nie są rozpatrywane).
Warto dodać, że odszkodowania za opóźnione loty przysługują także dla przelotów czarterowych.
Czy ubezpieczenie turystyczne obejmuje opóźnienia lotów?
Umowa ubezpieczenia turystycznego może obejmować skutki opóźnienia lub odwołania lotu. Kiedy masz podpisaną umowę z towarzystwem ubezpieczeniowym na czas podróży liniami lotniczymi, możesz otrzymać odszkodowanie w dwóch sytuacjach:
- Opóźnienie lub odwołanie podróży z przyczyn zależnych od linii lotniczych – w tym przypadku otrzymasz zwrot koniecznych i uzasadnionych kosztów związanych z wyżywieniem i noclegami.
- Przerwanie podróży – ubezpieczyciel pokryje koszty powrotu do kraju zamieszkania, jeśli dojdzie do nagłego zachorowania, nieszczęśliwego wypadku, śmierci bliskiej osoby Ubezpieczonego.
Wsparcie ubezpieczyciela obejmuje m.in. koszty zmiany rezerwacji lotu w powyższych sytuacjach. Ubezpieczenie podróżne możesz też rozszerzyć o ochronę bagażu, dzięki czemu otrzymamy odszkodowanie np. kiedy przewoźnik zgubi Twoje walizki z odzieżą, przedmiotami osobistymi, przenośnym sprzętem fotograficznym czy nawet instrumentami muzycznymi.
Polecane artykuły
Podróż
Wypadek na stoku – co robić? Poradnik
Przeczytaj artykuł i dowiedz się jak postępować podczas wypadku na stoku narciarskim
Podróż
Jak przygotować się na zimowy wyjazd w góry?
Przeczytaj artykuł i dowiedz się co powinieneś wiedzieć przed zimowym wyjazdem w góry
Komunikacja
Ubezpieczenie mieszkania od kradzieży – jak wybrać ochronę?
Sprawdź na co zwrócić uwagę przy wyborze ubezpieczenia domu lub mieszkania