Komunikacja

Kiedy warto wymienić wycieraczki?

Poradnik dla kierowców

17 października 2022

W każdym samochodzie znajduje się wiele elementów eksploatacyjnych, które co jakiś czas muszą być wymieniane na nowe. Świetnym tego przykładem są wycieraczki, które – jeśli są w złym stanie – mogą przysporzyć kierowcy wiele poważnych problemów. Istnieją jednak metody, które pozwalają na ich uniknięcie. Zobacz, jak prawidłowo dbać o wycieraczki i jak często należy je wymieniać, aby nie doszło do uszkodzenia szyby.

Czy wyeksploatowane wycieraczki mogą uszkodzić szybę samochodu?

Sposób działania wycieraczek jest banalny, a nowy komplet kosztuje nie więcej niż kilkadziesiąt złotych. Możliwe, że to właśnie dlatego elementy te są często bagatelizowane przez wielu kierowców. A okazuje się, że stare i zużyte wycieraczki mogą powodować całkiem kosztowne uszkodzenia.

Wymiana wycieraczek nie zawsze wiąże się z wizytą w warsztacie. Nawet osoby, które nie mają wiele wspólnego z mechaniką, doskonale poradzą sobie z tym zadaniem już za pierwszym razem. Warto regularnie wymieniać te elementy, aby nie dopuścić do pojawienia się poważniejszych szkód. Z czasem guma piór wycieraczek butwieje i traci swoje właściwości. Skrzydła wycieraczek poruszają się po szybie pojazdu zauważalnie toporniej, nierzadko wydając przy tym nieprzyjemne dźwięki.

Konsekwencją obniżonych właściwości gumy jest zwiększone tarcie, które może powodować powstawanie rys i uszczerbków na szybie. Z czasem wycieraczka coraz gorzej odprowadza wodę i zabrudzenia, równocześnie zbyt mocno naciska na szybę. Mniej elastyczna guma staje się sparciała i twarda. W rezultacie na szybie auta tworzą się regularne rysy, które mogą prowadzić nawet do jej trwałego uszkodzenia.

Zobacz też: Poznaj obowiązkowe wyposażenie samochodu

Wymiana piór wycieraczek – kiedy się na to zdecydować?

Wiemy już, że wycieraczki mają duży wpływ na stan szyby, pozostaje pytanie: jak często powinna odbywać się wymiana wycieraczek? Na to pytanie nie ma jednej odpowiedzi. Produkty dostępne na rynku różnią się od siebie. Różnice materiałowe (i cenowe) przekładają się na trwałość produktu. Najwłaściwsze będzie więc regularne kontrolowanie stanu wycieraczek. W momencie, gdy zaczną pojawiać się pierwsze oznaki zużycia, np. skrzypienie, zbyt duży docisk, niedokładne zbieranie wody, należy je wymienić na nowe.

Istnieją jednak też inne wskazania dotyczące tego, kiedy wymieniać wycieraczki. Niektórzy zwracają uwagę na porę roku – w polskich warunkach klimatycznych okres jesienno-zimowy jest zdecydowanie najtrudniejszym wyzwaniem dla wycieraczek. Muszą one poradzić sobie wtedy nie tylko z częstymi opadami, ale także drobnymi kamykami i piaskiem, a w trakcie postojów również z liśćmi. Dlatego też wymiana wycieraczek co pół roku, np. wraz z początkiem września i marca, wydaje się być dobrą praktyką i pozwala na wcześniejsze zaplanowanie wydatków.

Ubezpieczenie komunikacyjne, które ceni Twój czas!

Porysowana szyba – co robić?

Jeżeli dostrzegamy zarysowania na przedniej szybie auta, to znak, że prawdopodobnie wycieraczki były wadliwe lub nie zostały w porę wymienione. Sparciałe tworzywo może stać się twarde i chropowate. W trakcie regularnego tarcia szyby będą powstawały trwałe zarysowania.

Na szczęście nie wszystkie uszkodzenia oznaczają konieczność wizyty w warsztacie samochodowym. Pierwszym krokiem powinno być dokładne zdiagnozowanie problemu. Wszystkie rysy należy uważnie sprawdzić, oceniając przede wszystkim ich głębokość. Jeżeli niedoskonałości są jedynie powierzchowne, nic nie stoi na przeszkodzie, aby samodzielnie spróbować się ich pozbyć. Na rynku można znaleźć wiele produktów przystosowanych do samodzielnych napraw szyb samochodowych. Większość z nich bazuje na tlenku ceru, który po wymieszaniu z wodą wchodzi w głąb nawet niewidocznych szczelin, łącząc się z szybą i tworząc przezroczystą powłokę. Na finalny wygląd wpływa także polerowanie. Proces ten, warto przeprowadzić kilkakrotnie w celu osiągnięcia najbardziej satysfakcjonujących efektów.

Zarysowana szyba w aucie – czy wymiana jest konieczna?

Nie wszystkie defekty mogą być jednak usunięte. Najtrudniejsze do wyeliminowania będą przede wszystkim głębsze zarysowania. Powstają najczęściej na skutek uderzeń kamyków i piasku w trakcie szybkiej jazdy. Zgodnie z przepisami w sytuacji, gdy uszkodzenie szyby jest podłużne, a jego długość przekracza 2,5 cm, szybę należy wymienić.

Uszkodzenia wywołane zużytymi wycieraczkami również mogą spowodować konieczność wymiany szyby. Dzieje się tak wtedy, gdy przestrzeń jest zmatowiała i wyraźnie utrudnia widzenie. O ile więc powierzchowne uszkodzenia łatwo naprawić samemu, o tyle zwlekanie wymianą wycieraczek lub samodzielną naprawą może doprowadzić do wizyty w warsztacie. Należy pamiętać, że za jazdę z uszkodzoną, nieprzejrzystą lub mocno porysowaną szybą przednią auta grozi mandat karny w wysokości do 500 złotych.

Zobacz też: Porysowana szyba w aucie – czy wymiana jest konieczna?