Podróż

Problemy z bagażem – czy przysługuje Ci odszkodowanie?

Przeczytaj tekst i dowiedz się więcej.

19 września 2022

Utrata bagażu może być przykrą niespodzianką już na samym początku urlopu. Co robić w sytuacji, gdy nasz pakunek nie dotarł w wyznaczone miejsce? W jaki sposób podróżni mogą odzyskać utracone rzeczy?

Utrata bagażu – co robić?

Utrata bagażu w trakcie podróży samolotem to temat, który powraca każdego roku. Okazuje się, że pomyłki w liniach lotniczych zdarzają się dość często. Moment, kiedy wyczekujemy na zobaczenie naszych walizek, wyjeżdżających wprost na taśmę w punkcie odbioru bagażu na lotnisku, to prawdziwy test wytrzymałości i nerwów. Jeśli wszystkie bagaże zdążyły już wyjechać i znaleźć swoich właścicieli, a my zostaliśmy z niczym, najwyższy czas na działanie.

Chociaż można ubiegać się o odszkodowanie za opóźniony lub zgubiony bagaż, na samym początku warto skontaktować się z obsługą lotniska. W tym celu należy się udać do Biura Rzeczy Znalezionych. Punkty takie funkcjonują na wszystkich lotniskach pasażerskich. Pracownikowi biura należy podać wszystkie informacje o locie, pokazać kartę pokładową, kwit bagażowy oraz dokument tożsamości (dowód lub paszport). Możliwe, że już na tym etapie dowiemy się, co stało się ze zgubą, a my niedługo później wyjdziemy z lotniska ze wszystkimi walizkami.

Poszukiwanie zagubionego bagażu i niezbędne kroki formalne

Gdy jednak w systemie nie ma informacji o tym, co stało się z bagażem, konieczne jest spisanie Protokołu Niezgodności Mienia (ang. Property Irregularity Report). Dokument określa wszystkie cechy charakterystyczne zagubionego bagażu; wymiary, kolorystykę, a także deklarowaną zawartość. To podstawa do dalszego procedowania oraz nadania sprawie numeru referencyjnego. Jeśli konieczne będzie wnioskowanie o odszkodowanie za zgubiony bagaż, złożenie wniosku będzie możliwe jedynie wtedy, gdy posiadamy ważny, wypełniony protokół.

Zobacz też: EKUZ czy ubezpieczenie – co chroni lepiej za granicą?

Większość bagaży zgubionych na lotnisku lub w trakcie transportu odnajduje się w przeciągu pierwszych czterdziestu ośmiu godzin od zgłoszenia. W takiej sytuacji bagaż musi zostać doręczony do jego właściciela. Sposób doręczenia determinuje między innymi wspomniany Protokół Niezgodności Mienia, w którym również podaje się dane teleadresowe i preferowaną metodę dostawy lub odbioru bagażu. Od razu po znalezieniu zguby pracownicy lotniska powinni skontaktować się z właścicielem telefonicznie.

Ubezpieczenie podróżne, które załatwisz w kilku krokach!

Zgubiony lub uszkodzony bagaż – czy można ubiegać się o odszkodowanie?

Zarówno trwała utrata bagażu, uszkodzenie bagażu, a także opóźnienie w dostarczeniu bagażu to powody uprawniające do ubiegania się o odszkodowanie. Kwestie dotyczące odszkodowań w branży lotniczej regulowane są przez Konwencję montrealską, a na terenie Unii Europejskiej także przez Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady Europejskiej nr 889/2002. Te akty prawne przenoszą całkowitą odpowiedzialność za uszkodzenie, opóźnienie i zagubienie bagażu na przewoźnika lotniczego, obsługującego klienta, któremu przytrafiły się te okoliczności. Maksymalna odpowiedzialność kwotowa przewoźników z czasem ulega podwyższeniu. Od 2019 roku wynosi on 1288 SDR (Międzynarodowej Jednostki Rozliczeniowej), co przekłada się na kwotę 7122,64 zł.[1]

Maksymalna wysokość odszkodowania za opóźniony bagaż, a także zgubiony lub uszkodzony, wynika z Konwencji montrealskiej i nie może być zmieniona. W trakcie postępowanie zbierane będą jednak informacje dotyczące wartości bagażu, na podstawie których dokonana zostanie faktyczna wycena utraconego mienia. Należy jednak pamiętać, że przewoźnik ma 30 dni na rozpatrzenie wniosku, czyli na rzeczywistą rekompensatę za utracone mienie będziemy musieli poczekać.

Nie oznacza to jednak, że nie należy ubiegać się o odszkodowanie. Zgubiony bagaż mógł mieć wartość nie tylko materialną, co także powinno zostać uwzględnione w postępowaniu reklamacyjnym. Nawet czasowa utrata bagażu może powodować liczne reperkusje. W walizce mogą znajdować się nie tylko rzeczy codziennego użytku, których brak także utrudnia normalną egzystencję, ale leki, dokumenty służbowe i inne ważne mienie. Przysługujące za opóźniony bagaż odszkodowanie jest sposobem zrekompensowania utrudnień, które powstały na skutek ograniczenia dostępu do powierzonych lotnisku rzeczy.

Jak ubezpieczyć bagaż na wakacje?

Lęk przed utratą wartościowych rzeczy jest zupełnie racjonalny. Na szczęście można skutecznie zwiększyć bezpieczeństwo zabieranego ze sobą mienia. Rozwiązaniem jest ubezpieczenie podróżne zawierające ochronę bagażu. Korzystając z niego, można liczyć na znacznie bardziej atrakcyjne sposoby rekompensaty.

W zależności od warunków wybranej polisy ochrona ubezpieczeniowa może obejmować różne rodzaje mienia, m.in. odzież, przedmioty osobiste, elektronikę, sprzęt video i audio, wózki dziecięce, wózki inwalidzkie oraz wyposażenie medyczne.

Zobacz też: Aktywne wakacje. Jak bezpiecznie przewozić rower?

Dlaczego warto zdecydować się na dodatkowe ubezpieczenie bagażu podczas wakacyjnego wyjazdu? Przede wszystkim można w ten sposób zabezpieczyć się przed utratą bagażu – nie tylko z winy przewoźnika. Niektóre polisy obejmują także uszkodzenie bagażu w transporcie, a nawet jego utratę w wyniku kradzieży.
Ubezpieczyciel może zaoferować również pomoc w momencie, gdy w zagubionych walizkach znajdowały się, np. dokumenty lub karty płatnicze. Co więcej, w przypadku utraty przedmiotów pierwszej potrzeby, wczasowicz może uzyskać zwrot kosztów za zagubione artykuły.

 

 

[1] Źródło: https://eur-lex.europa.eu/