Komunikacja

Przegląd klimatyzacji – jak często go wykonywać?

Podpowiadamy jak dbać o prawidłowe działanie klimatyzacji

30 marca 2022

Klimatyzacja. Nie potrafimy już bez niej żyć – łatwiej znaleźć czterolistną koniczynę niż auto bez klimatyzacji. Pozwala nam wygodnie podróżować w upalne dni, a zimą osuszać powietrze, dzięki czemu parowanie szyb jest mniej uciążliwe. Należy jednak pamiętać, aby regularnie robić przegląd klimatyzacji. Dzięki temu będzie ona pracować bez zarzutu przez długie lata.

Sprawdzenie klimatyzacji – kiedy i jak często to robić?

Kiedy pomyśleć o przeglądzie klimatyzacji samochodowej? Najlepiej robić to w okresie wiosenno-letnim, kiedy jest ciepło i sucho. Dzięki temu cały serwis będzie dużo bardziej efektywny, ponieważ od razu po wyjechaniu z warsztatu w układzie nie będzie zbierać się nadmiar wilgoci.

Trzeba też pamiętać, że pełny serwis klimatyzacji to nie tylko uzupełnienie czynnika chłodzącego. Wszystko zaczyna się od filtrów, które są tak naprawdę najważniejsze dla poprawnego działania całego układu. Dlatego tak istotny jest wybór odpowiednich produktów. Nie wystarczy, że kupimy filtr przeznaczony dla naszego modelu auta. Musi on pochodzić od renomowanego producenta i mieć odpowiednie parametry. Jeśli sami nie znamy się na motoryzacji, możemy poprosić warsztat o sprowadzenie konkretnego modelu.

Filtr powietrza jest niezwykle ważny, ponieważ to pierwsza bariera, która oczyszcza to, co wlatuje do silnika oraz układu klimatyzacji.- Niemniej istotny jest filtr kabinowy, który odpowiada za jakość powietrza w kabinie – warto sięgnąć po produkty z aktywnym węglem oraz warstwą przeciwgrzybiczą. Powinni na to zwrócić uwagę zwłaszcza alergicy. Jak często wymieniać filtry? Najlepiej dwa razy w roku – przed i po sezonie zimowym. Wiele jednak zależy od tego, gdzie jeździmy i gdzie zostawiamy auto. Wymiana raz do roku, na wiosnę, jest jednak zdroworozsądkowa i właśnie taki okres jest najczęściej rekomendowany.

A sam przegląd klimatyzacji? Tu już do akcji przystępują specjalistyczne maszyny, które dokonują sprawdzenia szczelności klimatyzacji, tworzą próżnię, odciągają stary czynnik i uzupełniają układ nowym. Kiedy wszystko jest już gotowe, ostatnim krokiem jest ozonowanie wnętrza. Pozwala ono na usunięcie z układu i nawiewów wszystkich drobnoustrojów, grzybów oraz pleśni.

Co jaki czas robić pełny przegląd? Dwa lata odstępu powinno wystarczyć. Są też osoby, które co roku sprawdzają układ – na pewno takie podejście nie zaszkodzi. Jednak nawet jeśli nie serwisujemy klimatyzacji rokrocznie, powinniśmy koniecznie sprawdzić szczelność. Powinni to robić zwłaszcza właściciele aut, w których jest już nowy czynnik chłodzący – R1234yf. Niestety, mimo tego, że jest lepszy dla środowiska, przy okazji jest też bardzo łatwopalny i trudny do ugaszenia. Dlatego tak ważne jest, aby nigdzie nie „uciekał”, ponieważ najdrobniejsza iskra może doprowadzić do zapłonu.

Czym grozi rzadkie sprawdzenie klimatyzacji?

Wiele istotnych obowiązków odkładamy na później, najczęściej z braku czasu lub chęci. Podobnie jest w przypadku przeglądu klimatyzacji. To duży błąd – tym bardziej, że wygospodarowanie godziny raz w roku nie jest aż tak trudne! A przecież samochód jest małą, zamkniętą puszką – bardzo istotne jest, czym w nim oddychamy. Im dłużej będziemy zwlekać z serwisem układu, tym gorzej dla nas. I to nie tylko dlatego, że będzie on mniej wydajny.

Zobacz też: Jak zabezpieczyć swój samochód na wakacyjnym wyjeździe?

Komfort nie jest jedyną kwestią, na którą klimatyzacja ma wpływ. Oddziałuje ona również na nasze zdrowie. W klimatyzacji panuje wilgotne środowisko, które jest rajem dla bakterii, grzybów oraz pleśni. Im dłużej zwlekamy z przeglądem, tym więcej szkodliwych mikroorganizmów trafia do naszego układu oddechowego – a także do oczu – przy każdym włączeniu nawiewu.

Może to skutkować podrażnieniami skóry, pieczeniem, zaczerwienieniem błon śluzowych, a nawet objawami przypominającymi grypę. Nie warto ryzykować własnym zdrowiem – lepiej poświęcić tę godzinę i mieć gwarancję czystego powietrza. Nie warto też ryzykować zawartością portfela – im dłużej odkładamy serwis, tym gorzej dla całego układu. Wilgoć ma bowiem wpływ nie tylko na nas, ale i na podzespoły klimatyzacji. Może doprowadzić do poważnych usterek, których naprawa będzie nas sporo kosztować.

Już milion Polaków wybrało mtu24.pl – Dołącz do nas!

Ile kosztuje przegląd klimatyzacji samochodowej?

Na właściwe działanie układu klimatyzacji ma wpływ nie tylko jego serwisowanie, ale i użytkowanie. Należy robić to właściwie. Dużym błędem jest wyłączanie klimy zimą – to pierwszy krok do awarii. Klimatyzacja powinna być włączona cały rok – wówczas sprężarka może ciągle smarować cały układ. Poza tym korzystanie z klimatyzacji zimą pozwala na szybkie osuszenie wnętrza auta, dzięki czemu zniwelowany zostaje problem parowania szyb.

Wyłączenie układu na zimę skutkuje odkładaniem się nadmiernej wilgoci, która nie jest w stanie odparować – odkłada się w klimatyzacji oraz filtrze kabinowym. Na wiosnę zatem możemy spotkać się ze spadkiem wydajności klimatyzacji. I tak w ciągu roku – przy odpowiednim korzystaniu – z układu może ubyć 10-15% czynnika. Nie ma zatem najmniejszego sensu „oszczędzać” go przez zimę. Regularne – co roku lub co dwa lata – serwisowanie i nabijanie klimatyzacji pozwoli cieszyć się świeżym powietrzem oraz uniknąć kosztownych usterek.

Jednym z pierwszych problemów, który możemy szybko wyeliminować, jest nieprzyjemny zapach w aucie. Podczas przeglądu klimatyzacji, kiedy wymienimy czynnik, filtry oraz wyozonujemy auto, cały układ zostanie oczyszczony i problem zniknie. Uciążliwa woń w aucie pochodzi właśnie od nadmiaru wilgoci. Poza tym zdarza się, że klima przestaje być wydajna – to objaw zbyt rzadkiego serwisowania. Duże ubytki czynnika skutkują tym, że cały układ nie działa tak, jak byśmy oczekiwali. W tym przypadku również wystarczy serwis i wszystko będzie w porządku.

Zobacz też: Badanie techniczne pojazdu – co sprawdzają specjaliści?

Zdarzają się jednak poważniejsze usterki. Kiedy zauważymy, że następuje przerywane chłodzenie lub nie ma go w ogóle, może to być objawem nieszczelności, zbyt wysokiego ciśnienia lub nawet uszkodzenia sprężarki. Jeśli ta część ulegnie awarii, powinniśmy to również usłyszeć – dziwne dźwięki, hałas powinny od razu dać nam do zrozumienia, że coś jest nie tak ze sprzęgłem sprężarki i powinniśmy jak najszybciej umówić wizytę w dobrym serwisie.

Ile to wszystko kosztuje? Podstawowe sprawdzenie układu, czyli pobieżna diagnostyka, kosztuje średnio ok. 100 zł. Pełny serwis – ok. 300 zł. Tu jednak muszą uważać właściciele aut z nowym czynnikiem, ponieważ warsztaty mogą liczyć nawet 100 zł za każde dobite 100 g. Gorzej jednak, jeśli awarii uległ kompresor klimatyzacji – najczęściej z naszej winy, ponieważ nie przykładaliśmy odpowiedniej wagi do serwisowania układu. Wówczas będziemy musieli zmierzyć się z wydatkiem nawet 4 tys. zł.